En gang om måneden åbner Musikhuset Dexter dørene Blue Monday Blues Jam. Det er gratis at overvære og deltage i de musikalske improvisationer. Stemningen er tryg, men niveauet er også højt.
Af Lene Rimestad
”Er det noget med, at vi lige rører ved dem,” spørger Sahra da Silva.
”Ja, vi spiller lige numrene igennem en gang,” siger Mikkel Ollerup Tomsen.
Den københavnske bluessangerinde sidder backstage på Dexter med sin mobiltelefon og en kop kaffe, mens trommeslageren Mikael Bundgaard og bassisten Jesper Nordam sammen med lydmanden Jens gør grejet klar ude på scenen.
Mikkel Ollerup Tomsen spiller keyboards i husbandet ved Blue Monday Blues Jam, der den anden mandag i hver måned stiller op til fri musikalsk leg på Dexter. Mikkel har også rollen som aftenens vært.
Enkelt koncept
Konceptet er enkelt. Først indleder husbandet aftenen med nogle numre sammen med en gæstesolist. Undervejs kan musikere blandt publikum skrive sig på en liste for at komme op på scenen og spille et par numre med bandet og gæstesolisten. Mikkel går rundt blandt publikum og finder nogle konstellationer mellem forskellige musikere, instrumenter og numre, der giver mening.
”Vi er heldige, at vi har et budget, så vi kan invitere gode gæstesolister som Sahra til at komme,” siger han.
”Niveauet er højt, men vi forsøger at skabe en tryg og rar stemning, så også amatørmusikere, der stiller op for første gang, tør komme op på scenen,” siger Mikkel.
Mere skub på
Sahra og Mikkel går ind på scenen for at teste lyden og prøve numrene af. Endnu et bandmedlem, guitaristen Rune Schaadt Moesgaard og endnu en gæstemusiker, saxofonisten Guy Moscoso, er også ankommet for at spille sangene igennem en enkelt gang. Bandet går på foran publikum klokken 20.
”Jeg inviterede Guy, fordi jeg kunne høre, at det ville være fedt med saxofon på de numre, vi skal spille med Sahra i aften. Det løfter niveauet, at han er med,” siger Mikkel.
Trommeslageren Mikael tager sin mobiltelefon frem for at lytte til numrene, inden han rammer takten for de andre.
“Wang Dang Doodle” bliver spillet igennem en gang, men ikke det hele og aldrig det samme, som når det spilles live.
”Sæt lige lidt mere skub på i omkvædet, ellers lyder det for ens. Den er i forvejen lidt ens i det,” siger Sahra.
”Du styrer bare det der,” siger Mikael til Sahra.
Sahra styrer husbandet ved at bevæge armene, bruge tamburinen og kigge rundt på musikerne. Og bandet udveksler nyttige fakta: Er det d-mol lige der? Og hvem skal være med i introen? Og hvordan skal sangen afsluttes? Er tempoet for højt eller for lavt?
Jam går ud på at improvisere ud fra noget kendt, så musikken genskabes og bliver fornyet. Men basen skal være den samme, så de forskellige instrumenter ikke bare kører i hvert sit skyttegravsspor.
Turtagning for bluesmusikere
Sahra er parat til at følge de andre i den uforudsigelighed, som kendetegner god jam.
”Lige her kan jeg godt finde på at jamme helt ud,” siger hun, da bandet spiller dele af nummeret ”See See Rider”.
Sangen er oprindeligt skrevet og indspillet af Ma Rainy i 1924.
”Men vi er mere inspireret af LaVern Bakers uptempo ‘New Orleans 2nd line’-version fra 1963,” fortæller Sahra.
”Vi vil gerne undgå at imitere andre, så det ender med at blive covermusik, vi spiller,” siger Mikkel.
Bandet øver ikke for meget, for der skal stadig være en nerve og en intuition frem for noget helt fastlagt og formfuldendt som et meget bearbejdet og kontrolleret studiealbum.
Evnen til at lytte til de andre på scenen og ikke være for meget i sin egen boble er også væsentlig at kunne for en god jam-musiker.
”Turtagning hedder det vist henne i børnehaven,” siger Mikkel og smiler.
Man skal give de andre musikere plads, men samtidig bevare energien i samspillet med de andre. Det er den fri leg, spontanitet og improvisationerne, der skaber stemningen i jam.
Tryg stemning
”Hej Jens,” siger Mikael bag trommerne til lydmanden. ”Jeg synes, trommerne drukner fuldstændigt. Kan du ikke give mig lidt mere lyd?”
Lyden af Jespers basguitar skaber til gengæld vibrationer, så store klumper af støv drysser ned fra en af lamperne på scenen.
Mikkel og de andre i bandet forsøger at skabe en tryg og rar stemning, men niveauet er højt. For at deltage skal man kunne spille.
”Man skal kunne håndtere sit instrument og kende formlen for blues, typisk 1-4-5,” siger Mikkel.
”Det er lidt som X Faktor. Man skal have nok selverkendelse til at vide, hvornår man er dygtig nok.”
Det er dog kun enkelt gang, han har bedt en musiker om at gå ned fra scenen, fordi han faldt igennem og ødelagde det for resten af musikerne.
”Det er heldigvis meget sjældent, det sker.”
Mikkel sørger for at blande de mere rutinerede musikere med de mindre rutinerede, når musikere blandt publikum kommer på scenen. Nogle få gange har trommeslageren Mikael og bassisten Jesper måttet blive på scenen i de tre timer, jam-koncerten varer. Det duer ikke med fire nybegyndere på scenen samtidig. Men tre timer er lang tid i træk at sidde bag et trommesæt.
Kø langt ned ad gaden
Bandet når lige at spise en tallerken mad, inden koncerten starter.
Dexter er godt proppet med mennesker, der er klar til aftenens jam. Nyankomne publikummer har svært ved at finde ledige siddepladser – især foran scenen.
”Inden Dexter blev bygget om, og man først kunne komme ind en time før koncerten, stod der nogle gange folk i kø hele vejen ned ad Vindegade,” fortæller Mikkel.
Hver mandag kommer der et trofast publikum og også trofaste amatørmusikere, der gerne vil spille med. Allerede inden koncerten starter, har en håndfuld mennesker skrevet sig på listen for at komme på scenen.
Husbandet fejrede sidste år sit 10-års jubilæum som fast inventar hver måned på Dexter.
”Vi skriver også ud på Facebook og andre steder og gør opmærksom på muligheden for at høre noget musik og selv spille,” siger Mikkel, der også ringede til saxofonisten for at få ham til at spille med i aften.
Alle i bandet spiller gratis og frivilligt lige som lydmanden og folkene bag baren er frivillige.
Alle er velkomne til at spille med, selv om et par af musikerne er mindre begejstrede for violiner og banjoer. Og mundharmonikaer.
”Nej, alle ER velkomne,” understreger Mikkel og griner.
Gæstesolister som Billy Cross, Poul Halberg og Troels Jensen har været forbi Dexter for at jamme med Blue Monday Blues Jam.
Men i aften står Sahra Da Silva parat til at bluesjamme med de fire faste bandmedlemmer og Guy Moscoso.
Hun kigger rundt på bandet.
Aftenens første nummer er ”Good rockin daddy”, og Rune Schaadt Moesgaard giver den første improviserede solo på sin guitar, da Sahra da Silva og bandet giver ham plads til det.
Sahras mørke og på engang hæse og bløde stemme udgør indledningen på en aften med meget professionelle og mindre professionelle blues-entusiaster.
Blue Monday Blues Jam inviterer til jam hver den anden mandag i måneden på Dexter. 9. marts kommer Oscar Mukherjee og Jakob Holm. 14. april optræder Thorbjørn Risager.