Tobaksgaarden var så heldig, at BISSE, der spiller en solo-koncert på Tobaksgaarden d. 25. april, havde tid til et lille in-transit telefoninterview mens han var på vej til Van Goghs gravsted nær Paris, hvor der var mulighed for at stille lidt spørgsmål til den kommende solo-koncert på Tobaksgaarden

TG: Hej Bisse, og tak for, at du gider tage dig tiden til at svare på lidt forskellige spørgsmål omkring din musik og solokoncerten på Tobaksgaarden.

Noget af det som vi er rigtig interesserede i at høre lidt om er, hvordan en solo-koncert med Bisse løber af sig? De tidligere albums har haft en meget fyldig instrumentering, hvor der bl.a. har været anvendt dobbelt trommesæt, samt stryger og horn sammen med Copenhagen Phil. Hvordan løber en solo-koncert af sig med Bisse, og hvad kan publikum forvente?

BISSE: Tak fordi jeg måtte komme, og jeg glæder mig rigtig meget til at komme og spille mine sange solo, og det bliver på den måde en koncert med mere intime rammer. I den forbindelse glæder jeg mig til at komme og spille på jeres klaver, da jeg har valgt at kalde min solo-koncert for en ”klaver-koncert”.

TG: Hvilken sammensætningen af sange spiller du til en Solo koncert?

Du har senest udgivet albummet Tanmaurk – kommer koncerten primært til at bestå af numre fra det album, eller bliver det et sammendrag af hele danmarkstrilogien, eller bliver det numre, som er udvalgt efter at passe godt til solo-formatet?

BISSE: Det bliver overvejende et udpluk af det bedste, og så håber jeg også, at jeg får mulighed for at spille lidt helt nye sange, så det bliver en blandet landhandel.

Udover det, så glæder jeg mig til at spille for jer i Assens igen. Da vi spillede for jer i 2018, var det et meget kærligt publikum: folk var virkelig søde, det var en meget åben koncert, og en af de bedste aftener på touren i 2018. Jeg glæder mig til at komme tilbage, og jeg håber, at nogen af dem, der var med til den sidste koncert, også kommer til koncerten [i april] og har lyst til at opleve mine sange i en mere nedbarberet ramme.

TG: Noget af det, som i særdeleshed har fascineret os her på Tobaksgaarden, er dit arbejde med danske sangtekster. Det sidste album, Tanmaurk, trak delvist på Saxo Grammaticus’ Gesta Danorum [Saxos Danmarkshistorie]; er der nogen andre forfattere eller sangskrivere, som du i nyere tid i har ladet dig inspirere af, eller trækker på?

BISSE: Jeg læser generelt meget, og nok faktisk lige så meget som jeg lytter til musik. Generelt er jeg lidt i tvivl om, hvad jeg egentlig skal kalde mig selv – men sangskriver eller kronikør er nok det, som kommer tættest på, på trods af, at jeg aldrig rigtig har brudt mig om at skrive egentlige digte eller bøger.

Magien opstår for mig, når jeg skriver til musik. Og så har jeg altid været forelsket i sangskrivertraditionen, bl.a. CV Jørgensen, Nick Cave og Bob Dylan. Jeg er fascineret af, at man kan fremtrylle en tilsyneladende uendelig verden på 5-10 minutter med musik og ord. Jeg tænker, at både de store komponister, som Nørgaard og Holmgreen, og de store forfattere, som Inger Christensen og Johannes V. Jensen, har været disponeret for at arbejde isoleret med enten ord eller musik. Sangskrivningen er anderledes, da den binder både ord og musik sammen i et drama, der stadig har musikkens vildskab. Men som sangskriver man kan godt føle sig som en bastard, et uægte barn, mellem forfatteren og komponisten.

Men for mit eget vedkommende føler jeg mig mere som musiker end forfatter, da det altid er musikken som får det endelige ord. Musikken er en underliggende strøm i mine værker, og så skal ordene nok følge med af sig selv.

TG: Hvad er dit forhold til provinsen? Ofte er provinsen ikke så vel-repræsenteret i kunsten, ellers bliver provinsen ofte brugt negativt. I dine værker synes jeg dog, at provinsen ofte sniger sig ind i teksterne på en positiv måde; hvad finder du interessant ved provinsen rent kunstnerisk/æstetisk?

BISSE: Jeg kommer selv fra provinsen, som jeg har en stor forkærlighed for; så provinsen er min hjemstavn, hvorfor det er vigtigt for mig at skrive om provinsen. En af fordelene ved at synge på sit modersmål er, at man kan inkorporere steder og stednavne i teksten; det bliver nærmest en kulinarisk oplevelse at smage på sproget og de vidunderlige lokalnavne. For eksempel nævner jeg i sangen Denamearca forskellige stednavne, bl.a. Frankri fra Vestfyn, som jeg synes er et fantastisk stednavn. Selve sangen var inspireret af Kong Ottars rejse (fra Hålogaland til Hedeby i ca. år 890), og i Denamearca prøver jeg at forestille mig, hvordan en sådan rejse gennem Danmark oplevelsesmæssigt måtte have taget sig ud, hvilket jeg har blandet med nutidige stednavne.

TG: Er der et sidste ord, som du genre vil have med på vejen?

Bisse: Jeg glæder mig til at sætte fut i den gamle Tobaksgaard, og jeg glæder mig rigtig meget til at komme tilbage og spille en klaverkoncert for jer, der dukker op. Vi ses til foråret.