Efter en længere pause med andet arbejde har Hanne Boel nu haft ro og fået lyst til at producere et album med egne tekster. Hun har været optaget af studerende på Det Rytmiske Konservatorium, men nu er hun snart klar til at præsentere sine helt nye og egne sange. Hanne Boel har gennem årene fået mange fantastiske oplevelser med i bagagen, og laver udelukkende det, som hun bedst kan lide. Hun er lige nu på en akustisk tour, og kan snart opleves i Ansgars kirke i Odense

Af: Maibritt Lund Pilgaard

Hanne Boel har haft for vane gennem årene at udgive ting, som har været en blanding af selvskrevne ting og andres musik, men i det nye år udgiver Hanne Boel et originalt nyt album med udelukkende egne tekster. Hun kalder albummet lidt af en hybrid, da det, som hun selv, har klang af jazz, soul og folkeligt inspiration. I de sidste otte år har Hanne Boel arbejdet som professor på Det Rytmiske Konservatorium i København. ”Jeg har haft tid til at turnere, men det har været svært at fordybe sig helt. Men det har givet en masse energi og har været skønt at lære de unge kunstnere at kende, og jeg har lyttet på deres musikforståelse, og det har været super inspirerende. Derfor var det logisk, at jeg gik i gang med at lave noget – men også logisk, at jeg tog mig den tid og mærkede, at det var noget, som jeg havde lyst til”, fortæller Hanne Boel. Albummet er lavet i samarbejde med guitaristen Jacob Funch, og det blev bygget op over en computer fra en etværelses på Nørrebro til over et års tid at ende i et kæmpe stort studie i Vanløse med masser af mennesker. “Det har været en meget harmonisk og organisk måde at arbejde på, hvor vi hele tiden har kæmpet for at holde kreativiteten åben, så der kunne arbejdes med det. Og det har været så sjovt og rart for mig at være med til. Jeg har selv en soul´et kant, men albummet er bygget op med mange musikere, som jeg har arbejdet sammen med gennem årene, og de også er jazzede, og der er folkelige inspirationer. Det er en dekonstruktion af det hele. Og det er jeg meget tilfreds med, da det rammer mig selv, der, hvor jeg er”, fortæller Hanne Boel. Hun kender Jacob Funch så godt, at hun, med egne ord, blev fuppet lidt, eller fuppede faktisk sig selv -til at skrive egne tekster. Hun arbejdede løbende med teksterne, mens de arbejdede, og hun havde nemmere ved at give los med at lave sit eget. ”Det er blevet mere minimalistisk end jeg selv havde forestillet mig på forhånd, men jeg er super tilfreds med det. Det kan også noget”, siger Hanne Boel.

En del af mit DNA

Hanne Boel har haft mange store oplevelser i hendes lange karriere, og der er flere lag i det. ”Det stak jo af på en meget voldsom positiv måde for mig i 80’erne, og det er en del af mit DNA i dag, at jeg har en tiltro til at lave noget, som jeg selv har lyst til – og der så er en mulighed for, at folk kan lide det, jeg laver. Jeg har bemærket, at mine studerende ofte tænker i, hvad folk vil have eller hvad de tror, at folk vil kunne lide.  Jeg har været meget forkælet af, at jeg lavede et skud i 1988 og få instant succes med det. Det er en fantastisk ting at have i rygsækken”, siger Hanne Boel. Hun er også taknemmelig for at have været en del af tiden i starten af 1990’erne, hvor det hele blev digitalt, cd’en kom og alt det digitale udstyr blev tilgængeligt. ” Det var et kæmpe rygstød, og vi havde en fælles ekstase,” erindrer Hanne Boel. Hun tog sig den frihed at lave nogle ting, som var mere komplekse i slutningen af 90’erne, hvor hun havde brug for det. ”Og så har jeg listet mig videre ind i 2000, og har det dejligt med det. Jeg har hele tiden haft muligheden for at have publikum live – både i Danmark i Norge. Det er en stor glæde for mig, og at jeg tog de otte år som professor var et sindssygt godt moove, jeg lavede. Det gjorde mig vildt glad. Det var en god tid, men jeg er også glad for at være landet i mit eget igen og være på turne”, siger Hanne Boel.

Spændingsfelt mellem højtidelighed og punktering

Den akustiske tour, som Hanne Boel er på netop nu, er med Jacob Funch og Jens Runge på akustiske guitarer, hvor de leger med nogle dogmer for, hvad de gør. Det har nogle grænser, men også nogle spændende måder at arbejde på. ” Fra tour til tour er der nye muligheder hele tiden. Vi tager tingene ret langt ned i dynamik med os tre mennesker på scenen, og vi kan mærke at publikum ofte lige skal indstille deres speed og indstille sine ører på, at nu er det her, at vi er. Hver dag er en rejse, og efter to til tre sange er publikum fuldstændigt med. Det er meget intenst. Det er en leg, og er jo dejligt”, siger Hanne Boel. Hun optræder på sin akustiske tour også i kirker rundt omkring. ”Jeg oplever kirkekoncerterne i et spændingsfelt af højtidelighed og det, som vi kan punktere af højtideligheden. Vi elsker at gå frem og tilbage med kirkerummet. Der er jo til start her en overensstemmelse mellem publikums forventninger og det, som vi kan give. De er med fra første pling. Rummets akustik spiller også med, og vi er spændte ved lydprøverne, men vi ender med at spille sammen med rummet, og så fungerer det bare. Vi kan tillade os et ret bredt spektre ved at lade det højtidelige fylde til tider og så punktere det til andre tider. Det nyder vi meget. Der er ro i rummet. Der vil til koncerten i Ansgar komme en del af de helt nye sange, som vi leger med allerede nu, og man kan høre nogle af de gamle, og så vil der være sange, som alle kender temmelig godt – men ikke med mig. Vi laver en version med en anden indgangsvinkel, og min forhåbning er, at man går hjem med en ny oplevelse med den sang. Det synes jeg er rigtigt spændende. Jeg synger nok også noget på dansk, det er ikke helt fastlagt endnu, men det bliver en skøn blanding”, slutter Hanne Boel.

Den akustiske koncert kan opleves søndag, den 10. november, klokken 16 i Ansgars Kirke i Odense.