King Kross er anonyme. Ifølge det maskerede rockband er det nemlig hverken bandet, musikken eller bandmedlemmerne, der er vigtige. I stedet hylder King Kross samfundets outsidere.
Af: Lisette Olesen for Lyd I Odense
På torsdag d.31. oktober affyrer et mystisk firkløver et elektronisk rockbrag på det gamle posthus. Navnet er King Kross. Når de fire mænd indtager scenen, vil du ikke kunne se, hvem de er. Hvor scenelyset normalt oplyser artisters ansigter, optræder King Kross som dunkle bagbelyste silhuetter.
På pressebilleder dækker de deres ansigter med sorte masker, mens de bærer dæknavnene J, W, M og D. Spørger man frontmanden, King Kross, om, hvor de fire kender hinanden fra, får man svaret.
-Jeg aner det ikke.
Det samme gælder, hvis man stiller spørgsmålstegn ved bandnavnet King Kross.
-Altså vi kunne ligeså godt have lagt en bunke grene og sagt, at det var vores bandnavn.
Ifølge King Kross er det nemlig hverken bandet, musikken eller forsangeren, spotlightet skal glinse på. I stedet skal lyset skinne på dem, samfundet ikke vil lege med.
Outsidernes talerør med røgslør
En skægget mand i en prikket kjole smiler, mens han forsigtigt puster på sine nylakerede negle. Med pudderbørsten i hånden ser han sig selv i spejlet, mens sangen ”Moving Out” brager frem i musikvideoen.
En sang, som handler om at være dig selv, selvom du møder modstand fra samfundet. En modstand, den kjolebeklædte herre trækker rundt med i en kiste, som han til sidst i videoen begraver i jorden, mens de maskerede King Kross-medlemmer kigger på.
Teksten til nummeret ”Moving Out” blev født efter en snak, King Kross havde med en kammerat, der er rådgiver i det regnbuefarvede LGBTQIA – miljø.
-Selvom jeg er fri i min seksualitet, deler jeg deres frustration over ikke at kunne være fri i mig selv, fordi samfundet gerne vil have, at jeg og vi opfører os på en bestemt måde og ikke ser anderledes ud eller stikker ud fra mængden, siger King Kross og fortsætter
-De her socialt acceptable ting er krav fra samfundet, som gør, at man ikke får lov til at være som man er. Man bliver faktisk bare modarbejdet og i sidste ende hjernevasket til at tro, at man ikke er noget, lyder det fra frontmanden, der fortæller, at han på mange områder selv har følt sig som det sorte får i samfundet.
Når man stiller spørgsmålet ”hvordan det?” kommer der et røgslør i interviewet. Kongen forstummer. Men afslører kort.
-Vi kommer fra hardcore metal og punk, som begge er nicher i musikbranchen. Vi passer derfor ikke ind i det polerede musikbillede, hvor musikken bare er skabt efter en skabelon, siger King Kross, der hurtigt skjuler sig under kappen af anonymitet.
Ifølge kongen har samfundets træller mange ansigter. Det er derfor forskelligt fra person til person, hvordan man oplever at være en outsider i samfundet.
-Altså lad dog en mønsterbryder være en mønsterbryder. Det er vigtigt at fremhæve, at der er mennesker, som ikke får lov til at gøre ligesom os. Men i vores univers må de være præcis, som de er, fortæller han.
Sorte hjerter for særheder
King Kross er hyrden, der giver de forsømte får et frirum – både i koncertsalen og ved højtaleren. Men hvem de uhørtes konge er, forbliver bag masken.
-Jeg tror ikke, at King Kross tillader andet for tiden, siger han med et lavmeldt grin.
-Lige nu er vi en tid, hvor man skal være så personlig, som man overhovedet kan være. På alle sociale medier skal man jo nærmest vise, hvad man har fået til morgenmad og vise, at man har været ude at tisse og skide. Hvis vi har lyst til at vise vores ansigter eller for den sags skyld vise, at vi har været ude at skide, så skal vi nok gøre det.
Ifølge frontmanden er hverken bandets ansigter, historie eller privatliv relevant at snakke om.
-Det er jo fuldstændig irrelevant, hvem vi er. Det er ikke det, der er vigtigt. Det er heller ikke musikken. Det der er vigtigt er, at vi er samlet og hylder hinandens særheder, pointerer han.
I hverdagen giver King Kross særhederne en salut på de sociale medier. I kommentarsporet hylder bandet nemlig sine følgere med rosende ord og emojis af sorte hjerter, kyssende smileyer og håndtegn, når de underkaster sig bandets mission.
-Det er så vigtigt. King Kross er mere end bare musik. Man skal stå op om morgenen og være glad for King Kross, og føle sig accepteret af det. For så har man accepteret sig selv, forklarer han.
Sidst King Kross spillede på Musikhuset Posten for et år siden, var koncertsalen forvandlet til en sort loge for de uhørte. Sorte flag og balloner med to K’er pyntede bordene, mens mange af koncertgæsterne bar masker og var iført sorte t-shirts med teksten ”Property of King Kross” printet på brystet.
Den 31. oktober åbner King Kross atter ”klubben” for outsidere til en koncert, hvor samfundets normer, krav og fordomme er begravet under jordens overflade.
Tre facts om King Kross
- King Kross optrådte for første gang på Spot Festival i Aarhus i år 2017. Efterfølgende har de spillet på Reeperbahn Festival i Tyskland.
- De fire maskerede rockdrenge har udgivet to sangene Blackout samt Moving Out
- Bandets elektroniske poprock er tidligere blevet beskrevet som en blanding af Depeche Mode, Trentemøller, Radiohead, Nick Cave, The Clash og Sort Sol.