Songwriters Circle byder unge og gamle indenfor til livemusik med upcoming kunstnere. Der er også plads til dig – især hvis du vil være med til at lægge nogle timers arbejde og være med til at udvikle nye formater til scener i Odense.

Af: Lene Rimestad

En 21-årig med en lidt jazzet guitar på Dexter? En 30-årig bag et harmonisk klaver i Studenterhuset? Eller en ældre musiker med en iørefaldende banjo, der fortæller historier og jammer lidt med nogle andre? Hvem ved? Måske er en af dem en kommende stjernemusiker, der med et helt band trækker mange mennesker ind på større spillesteder.

Songwriters Circle, der sandsynligvis er Danmarks ældste, nulevende sangskriverforening, har i hvert fald budt på navne som Mads Langer, Annika Aakjær, Tina Dickow, Tine Bjerggaard og Thomas Buttenschøn. Vel at mærke inden de blev kendte, mere veletablerede kunstnere.

”For nylig fandt jeg en gammel plakat med Mads Langer. Vi er et sted, hvor nye talenter kan få lov til at tage deres første spæde skridt som musikere, og det er meget sjovt at kigge tilbage på, hvem vi har haft besøg af,” fortæller Betina Følleslev, der er formand for bestyrelsen for Songwriters Circle.

Travle frivillige

Sammen med Simon Høirup er hun denne onsdag i november ved at gøre klar til en koncert med Aske Jacoby på guitar og Ginne Marker, der synger, i Studenterhuset. Papirer skal gøres klar, udstyr sættes op, borde og stole skal stå, så lokalet bliver en varm hule for publikum.

Betina har været med i Songwriters Circle siden 2005, og Simon Højrup har også været aktiv i flere år. Begge spiller selv musik, har job, men arbejder frivilligt i foreningen.

”Vi kan godt mærke, at vi har travlt,” siger Betina med et smil.

Dagen før stod de frivillige for en koncert med Mariyah på Dexter. Hun spiller ifølge Gaffa ”magisk pop”.

”Jeg har spillet musik, siden jeg var syv år, og jeg synes, at det er superfedt at præsentere andre solister og skabe et miljø omkring scenerne i Odense,” siger Simon.

De anslår, at de hver især lægger 100 timer eller mere i arbejdet med at ”skabe det miljø”, der giver plads til nye, talentfulde sangskrivere.

”Musikken kommer jo et sted fra. Vi vil gerne skabe et mødested for dem, der godt kan lide at skrive ny musik,” siger Simon Høirup.

Mariyah på Dexter

Et miljø for skabende kunstnere

Der findes et professionelt lag af musikere, som godt kan leve af deres musik, men der findes endnu flere, som ikke kan leve af det og måske gerne vil leve af det. Songwriters Circle vil gerne tilbyde det vækstlag et sted, som de kan være en del af.

”Vi vil gerne have, at sangskriverne bosætter sig i Odense og bliver boende. Vi prøver at tilbyde, at nogle af dem får et sted og faktisk får penge for spille deres musik,” siger Betina Følleslev.

Samtidig skal Songwriters Circle et bredt udbud mange forskellige typer af artister. Og det vil de også gerne.

Musikerne finder de via deres netværk, nyheder, pladeselskaber, eller når musikere selv henvender sig direkte til dem eller et af spillestederne for at få lov til at optræde. Foreningen får støtte af Odense Kommunes Musikpulje og af Statens Kunstfond, og det betyder, at musikerne får Musikerforbundets tarif for at spille: 2091,50 kroner for to gange 45 minutter.

Budgettet rækker til, at mindst ti gange om året får publikum mulighed for at lytte til en sangskriver på et af Odenses spillesteder.


GRETA på Brandts

Samarbejder med nye steder

Et af sidste års store oplevelser var samarbejdet med Brandts. I lokalet Kunstpausen på Brandts optrådte Penny Police og Greta.

”Det er et lækkert rum med en anden slags scene, og det giver en anden slags oplevelse,” siger Simon.

”Jeg glemmer nogle gange at nyde koncerter, fordi jeg står for alt det praktiske, men den aften formåede jeg bare at nyde musikken og glemme alt andet,” siger Betina.

Unikke oplevelser

I det hele taget vil Songwriters Circle gerne eksperimentere med andre formater, spillesteder og musiktyper.

Et af de nye formater er Songwriters in a Round, hvor en musiker inviterer to andre med på scenen og på skift spiller eller måske jammer lidt – afhængigt af om musikerne kan det eller har tid til at øve et samarbejde inden optrædenen.

”Det er unikt, fordi det giver nogle interessante musikalske møder, man ellers ikke oplever,” siger Betina Følleslev.

Et andet format er open mic, hvor nye kunstnere kan optræde live for et publikum med 2-3 numre.

”Vi har ikke ressourcer lige nu til at arrangere den slags, men måske har vi en frivillig, som gerne vil være drivkraft på sådan et projekt næste år,” siger hun.

Også åbne værksteder, hvor musikerne spiller og lytter til hinandens musik og giver feedback, er et af de formater, Songwriters Circle gerne vil gøre mere af.

Du kan følge Songwriters Circle på Facebook og på Instagram under SongwritersCircleOdense. Begge steder kan du følge med i koncerter og andre aktiviteter.

”Vi er åbne over for ideer, så bare kom,” siger Betina.