At skrue ned for sin passion for at rette sig ind efter tidens toner, kan slukke den kreative nerve i enhver musiker. Det oplevede Thorbjørn Risager, da han på sit tiende album drejede fra bluesvejen og kørte ned på rockens store motorvej. Drejningen havde nær slukket Risagers lyst til musik. Men nu er han klar med et nyt album, hvor han går all in på bluesfamilier og akustisk guitar.

Af: Lisette Olesen

Sammen med bandet The Black Tornado har Thorbjørn Risager fået folk fra hele verden til at huje og klappe. Faktisk har han fået 21 lande til at danse til blues. Den 1. februar rammer han Musikhuset Dexter med sit 11. studiealbum. Albummet hedder ”Come On In” og er spækket med blues. For ifølge sangeren kan blues altid skabe en fest.

  • Rigtig mange mennesker vil gerne høre noget musik, som de har hørt før. Blues er bygget op omkring en simpel form på tre akkorder samt en rundgang på tolv takter. Det gør, at man føler, at man kender musikken, selvom man hverken kender band eller sang, fortæller han.  

Selvom blues er roden til nyere musikgenrer som rock, hip hop, funk mm., får genren ikke særlig meget spilletid af de danske radio- og tv-stationer.  Derfor prøvede Risager på sit tidligere album at dreje musikken i en rocket retning.

Brandslukker på bluesflammen

I Victoria Studiet på Vesterbro i København er Thorbjørn Risager ved at være klar til at udgive sit nye album. Senest udgav han pladen ”Change My Game” for tre år siden. Et album musikmagasinet GAFFA beskriver som en ”adgangsbillet til alverdens blues- og rockscener”. Og det var netop det, albummet var sat i verden for. Den skulle nemlig være et rocket lokkemiddel til de store danske radio- og tv- stationer, som ifølge sangeren især er tiltrukket af pop og rock.

  • Vi forsøgte at blive mere mainstream ved at tænke over, hvad radiostationerne og folkene bag playlisterne vil høre. Derfor gav vi bluesen en rocket lyd, siger Risager, der yderligere fortæller, at han og The Black Tornado også valgte i pressemeddelelsen til pladen at kalde sig for et rockband.  

Men albummet havde ikke helt den effekt, Risager havde håbet på. De danske bluesmiljøer rynkede på brynet over Risagers rockede retning, mens pladen slet ikke fik den rotation på radiokanalerne, som Risager havde troet. Og værst af alt. Rockmusikken var en brandslukker på en gammel kærlighedsaffære.

En forelskelse, som ramte Risager, da han som ni-årig mødte bluesmusikken hos en legekammerat, hvis far havde en stor pladesamling med bluestoner. Store blueslegender som Fats Domino og Muddy Water gjorde ham blød i knæene, og en flirt med musikgenren opstod. Bluesflirten blev til en flamme. En ild, som brænder igennem på Risagers ni første albums. Men rocktonerne op det tiende album var tæt at kvæle den.  

  • Ilden dør simpelthen ud i mig. Jeg kan mærke, at bluesen som brænder inde i mig bliver dæmpet, hvis vi er et rockorkester. Der brænder ikke den samme ild, når jeg stiller mig op på scenen, lyder det fra Risager.

På den nye plade ”Come On In” har Risager og The Black Tornado derfor valgt at smide en ordentlig gang benzin på bluesbålet.

  • Vi prøver ikke at please radiostationerne, fastslår Risager.

Som noget helt nyt har han og The Black Tornado fundet den akustiske guitar frem. En lyd, han ikke har dyrket tidligere.

  • I studiet var det bare som om, at bluesnumrene bad om at få en akustisk guitar. Og ja så var det bare om at makke ret, lyder fra Risager.

Men selvom bluestonerne ikke ligefrem er musikgenren, der præger alle sendeflader, har Risager en fornemmelse af, at albummet vil blive taget godt imod. Albummet pleaser nemlig bluesfamilierne, som ifølge Risager findes over hele verden. 

Bluesfamilier uden bomuld                

Risager og The Black Tornado har givet koncerter ved scener, der spænder bredt fra en bjergtop i alperne til en jamsession i Mumbai i Indien. Ifølge Risager er der et særligt fællesskab omkring bluesmusikken, som blomstrer på livescenen over hele verdenen.

  • Det er fedt at komme rundt og se, at blues er en verdensomspændende familie. Når man kommer til Mumbai i Indien er der folk, som kan lide musikken ligeså meget som en selv, fortæller han.  

Ifølge Risager er klodens kærlighed til bluesgenren med til at holde liv i bandets musikproduktion. Selv har han oplevet at fanskaren til musikken er vokset. Derfor har Risager og The Black Tornado heller ikke holdt pause fra pladeproduktion eller livescenen. Udover at de hver andet år udgiver en ny plade, spiller de et hav af koncerter i Danmark og i udlandet.

Men selvom Risager holder fast i bluesrødderne som en anden frihedskæmper, lyder musikken ikke som en gammel traver fra dengang musikken blev skabt i de amerikanske bomuldsmarkerne for flere hundrede år siden.

  • Man kan sagtens bringe blues frem i nutiden ved at lade sig inspirere af alt muligt nutidigt musik, og selvfølgelig ved at lade sig inspirere af, hvordan verden ser ud i dag, og ikke, hvordan den så ud i bomuldsplantagerne for hundrede år siden, siger han.

Udover at pladen rummer en masse blues, indeholder den også en sang med politiske undertoner. Sangen hedder ”Nobody but the Moon”, der beskriver en gruppe flygtningebørn, der sejler i en båd på Middelhavet. Ingen ser deres tårer udover månen, der hænger på himlen. Ifølge Risager ønsker han ikke at være et politisk talerør. Dog har han dog tanke, når man spørger ham

  • Altså jordkloden er så stor en familie. Vi må da for pokker kunne hjælpe hinanden i fællesskab.

Og fællesskabet er netop det Risager vil samle på det nye album. Et fællesskab, hvor bluesen forløser problemerne, ligesom den gjorde i de amerikanske bomuldsmarkerne, da genren blev skabt af slaverne for fire hundrede år siden. 

  • Nogle tror, at blues er trist, fordi den er opkaldt efter melankoliens farve og har sine rødder i musik spillet af slaverne i USA. Men man skal huske, at det var musik, man samlede sig om, når man havde fri fra strabadserne. Den opstod i festligt lag og var beregnet til at danse til. Den tradition vil jeg gerne være med til at løfte videre så man forløser problemerne via musikken og går hjem med et smil på læben, fortæller han.

Risagers nye bluestoner får vi at høre, når han og The Black Tornado rammer Musikhuset Dexter den 1. februar.