Emmelie de Forest lagde d. 20. marts vejen forbi Tobaksgaardens cafe til en snak omkring musik og sangskrivning – og selvfølgelig koncerten på Tobaksgaarden d. 4. maj kl. 20.

Tobaksgaarden:
Du har beskæftiget dig med både meget store produktioner og mindre akustiske sets – og musikalsk bevæget dig fra folk-musik over melodi-grandprix til vintage pop. Kan du fortælle lidt om den nye lyd, som du har arbejdet med på den seneste udgivelse, og hvordan den er opstået?

EDF:
Jeg startede med at tage ud og spille da jeg var 14 år med en skotsk musiker fra Glasgow, Fraser Neil, og det var overvejende folk-musik. Da muligheden for at optræde med nummeret Only teardrops opstod, opfattede jeg det som en forlængelse af det, jeg havde lavet før, hvor der var en rød tråd fra folk-musikken til det keltiske, til trommerne og fløjterne, som blev brugt på Only teardrops.

Mini-albummet, History (fra 2018), som jeg udgav sidste år stikker i mange retninger.  Den første single sanctuary mindede mere om den musik, som jeg havde lavet tidligere, hvorimod den anden single, History, have en masse 80’er elementer, en ”off” rytme og flere elektroniske komponenter, så på den måde er History et meget blandet album. Det kan være, at mit næste album har en mere gennemgående rød tråd, men det er meget forskelligt, hvad der inspirere mig; så jeg har altid godt musikalsk kunne lide at gå i mange forskellige retninger.

Tobaksgaarden:
Hvad kan publikum forvente at opleve til koncerten på Tobaksgaarden? Det er meget tydeligt, at du i din sangskrivning og musik trækker på meget forskellige inspirationer – bliver det vintage-pop’en eller folk-musikken, som kommer til at være i fokus under koncerten i Assens?

EDF:
Det er altid meget anderledes at spille musik live, og det lyder altid anderledes end når det bliver optaget i et studie, hvorfor man bliver nød til at træffe andre musikalske valg, da man aldrig rigtig kan få live-musik til at lyde som optagelser.

Til koncerten i Assens spiller jeg både en masse af mine gamle sange, en god del af mine nye sange, samt et par cover-sange, som jeg plejer at synge – bl.a. sange af Nat King Cole og Bruce Springsteen. Jeg har tidligere brugt et meget folk-musik inspireret band når jeg har optrådt, med blandt andet mandolin og slideguitar, men på denne tur har jeg både elektriske instrumenter, som elguitar og elbas, og akustiske instrumenter med – så i den forstand bliver det ret blandet.

Tobaksgaarden:
Du nævnte før, at en del af dit live-set inkluderer cover-numre; og jeg har hørt optagelser af, at du cover alt fra Nat King Cole til Nirvana.  Kan du kommer med et par eksempler, og måske fortælle lidt om, hvad du går efter ved et stykke musik, som du gerne vil lave et cover af?

EDF:
Jeg startede med at synge cover-sange, da jeg var lille. Nirvana har altid været mit yndlingsband siden jeg var 11 år gammel, så da jeg lavede coveret af Smells like teen spirit havde jeg et helt ”fan-girl moment”. Jeg ved ikke helt hvad det er, men der er nogen sange, bl.a. de ”Bruce Springsteen” og ”Bat For Lashes” sange, som jeg har coveret, der bare føles helt rigtig når jeg synger dem. Så det betyder meget, at sangene føles naturlige og dejlige at synge; men selvfølgelig også at melodien rører mig og at teksterne er gode.

Tobaksgaarden:
Jeg kan forstå, at dit album History er finansieret via crowdfunding.

Har Crowdfunding tilladt dig at være mere kompromisløs ift. sangskrivning og produktion? Kan du komme med et par eksempler på, hvilke musikalske muligheder, crowdfunding har givet dig?

EDF:
Jeg har selv fået lov at bestemme alt 100% selv: lige fra produktionen af sangene, til hvilke sange der skulle med albummet. Crowdfundingen har samtidig givet mig mulighed for at få en masse feedback fra mine fans, der har været med til at finansiere albummet. Men det har selvfølgelig også været nervepirrende, da jeg skulle stå for det økonomiske selv, og nå at samle pengene sammen indenfor en kort periode (som man skal med crowdfunding). Men jeg nåede at få finansieret 90.000 kroner via crowsfundingen, som er gået til alt lige fra produktion, miksning af musikken, musikvideoer, marketing, osv.

Tobaksgaarden:
Du er musikalsk meget alsidig; hvad kommer fremtiden til at byde på rent musikalsk?

EDF:
Jeg har er gået i gang med at skrive meget musik igen. De sidste tre år har jeg været selvstændig, så der har været meget kontorarbejde i forhold til at booke en tur, promovering og lignende, som har betydet, at jeg har haft mindre tid til de kreative processer. Men de sidste par måneder har jeg skrevet en masse sange, som jeg stadig arbejder med. Men det er ikke altid sådan, at det er de første sange jeg skriver, som er de bedste; derfor kan det sagtens være, at jeg i løbet af de næste par måneder skriver et par numre, som bliver definerende for hele pladen. Så det er lidt svært at give et endeligt bud på, da jeg lige nu er midt i den proces – og det er rigtig spændende.

Min plan er at skrive frem til sommeren 2019, og så håber jeg, at det vil være muligt at udsende en ny single i efteråret 2019, eller måske et album i starten af 2020 – men det afhænger meget af hele processen, da det tager lang tid at lave selve musikken, efterfølgende at skulle promovere og lave aftaler med streaming-tjenester, osv.

Tobaksgaarden:
Har det haft nogen indflydelse eller betydning for din musik og sangskrivning, at du er fra provinsen?

EDF:
Ja, jeg er vokset op i Mariager. Måske, nu når jeg tænker over det; naturen har altid fyldt meget for mig, specielt i de første sange, som jeg skrev. Jeg elsker København, og alle de muligheder der er i København, når man laver musik, men jeg kunne ikke forestille mig et bedre sted at vokse op end i provinsen i en by som Mariager, hvor der er skov, strand, fjord, og hvor jeg kunne have dyr. Hvis jeg var vokset op i København, så havde jeg slet ikke haft den samme ungdom; samtidig var jeg heldig at gå på en god friskole i en landsby, hvor der var meget fokus på musik og teater, som har været afgørende for at kultivere min musikalske interesse. Så min opvækst i provinsen har betydet rigtig meget for mig og min karriere.

Tobaksgaarden:
Tak fordi du ville tage dig tiden til at besvare alle vores spørgsmål. Og vi glæder os selvfølgelig rigtig meget til at høre koncerten d. 4. maj.   

EDF:
Både mit band og jeg glæder os rigtig meget til koncerten, og det er rigtig dejligt at være her i Assens. Det er første gang, at jeg optræder i Assens, og jeg føler mig allerede hjemme med de gamle huse og brostenene; så jeg er overbevist om, at det bliver en fremragende koncert d. 4. maj på Tobaksgaarden

Emmelie de Forest:• Født i 1993 og opvokset i Mariager
• Startede med at synge og optræde som 8-årig
• Var på sin første tourné som 14-årig med folk artisten Fraser Neill.
• 170 millioner så Emmelie de Forest vinde ESC i 2013 med Only Teardrops.
• Only Teardrops gik #1 i 12 europæiske lande.
• Hun er en anerkendt sangskriver som har skrevet over 80 sange til sig selv
og andre artister. Hun skrev bl.a. den officielle #JoinUs sang ”Rainmaker” til ESC 2014, som hun sang foran 185 millioner seere og Lucie Jones’ vindersang ved det Britiske Melodi Grand Prix i 2017.